N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter E, Echt t/m Elst

station Eindhoven

Stations in Nederland

Letter E, stations Echt, Echteld, Ede Centrum, Ede-Wageningen, Eext, Eindhoven, Eindhoven Beukenlaan en Elst.

Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf.

Echt

Station Echt is geopend in 1862, en ligt aan de spoorlijn tussen Roermond en Sittard.

Het gebouw van station Echt is een standaardstation in de 5e klasse van de oude Staatsspoorwegen.(SS)

echt22052010(21).JPG echt22052010(25).JPG echt22052010(3).JPG echt22052010(31).JPG echt22052010(42).JPG echt22052010(51).JPG echt22052010(54).JPG echt22052010(9).JPG












Echteld

Van eind 1882 t/m 1938 heeft het Gelderse dorp Echteld ook een station gehad. Dit stationsgebouw is hedendage (2009) nog steeds te vinden aan de betuwelijn, tussen Tiel en Kesteren.

echteld_08112009.jpg echteld08112009(6).JPG echteld08112009(8).JPG











Ede Centrum

Bij station Ede Centrum behoort het uit 1902 stammende stationsgebouw.

Ede Centrum ligt aan het oorspronkelijke Kippenlijntje tussen Nijkerk en Ede-Wageningen.
Tegenwoordig is de naam omgedoopt in Valleilijn, en loopt deze lijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

In het voormalige stationsgebouw is het Historisch Museum Ede gevestigd, zodat de nostalgie niet verloren is gegaan.

edecentrum27032010(13).JPG edecentrum27032010(15).JPG edecentrum27032010(18).JPG edecentrum27032010(2).JPG edecentrum27032010(27).JPG edecentrum27032010(28).JPG edecentrum27032010(33).JPG edecentrum27032010(45).JPG edecentrum27032010(6).JPG edecentrum27032010(8).JPG











Ede-Wageningen

Station Ede-Wageningen is geopend in 1845, en ligt aan de Rhijnspoorweg.
Tevens is station Ede-Wageningen het begin-/eindpunt van de Valleilijn.

Het huidige stationsgebouw is in 1984 geopend. Het ontwerp is van ir. P.A.M. Corbey.
Vanaf het stationsplein is het moeilijk te zien wat nu de ingang is, evenals het vinden van een hoofdingang.
De perrons zijn overzichtelijk. Tussen de middelste sporen ligt een breed eilandperron, waarvandaan de intercity's richting Utrecht en Arnhem vertrekken. Aan de stationszijde ligt ook een perron, waarvandaan de stoptreinen richting Arnhem vertrekken, en het begin-/eindpunt van het Kippenlijntje naar Amersfoort wordt gevormt.

edewageningen27032010(10).JPG edewageningen27032010(15).JPG edewageningen27032010(18).JPG edewageningen27032010(20).JPG edewageningen27032010(22).JPG edewageningen27032010(26).JPG edewageningen27032010(3).JPG edewageningen27032010(31).JPG edewageningen27032010(32).JPG edewageningen27032010(37).JPG edewageningen27032010(4).JPG edewageningen27032010(7).JPG











Eext

Station Eext ligt aan de oude opgebroken NOLS lijn 204.

De NOLS (Noord-Ooster Lokaalspoorwegmaatschappij) die verantwoordelijk is voor de aanleg van onder andere de spoorlijn Zwolle-Emmen (was Stadskanaal en verder naar Veendam), had tussen Stadskanaal en Veendam ook een aftakking bij Gasseltenijeveen naar Assen aangelegd.

Station Eext lag aan de spoorlijn tussen Gasseltenijeveen en Assen.
De spoorlijn is in de jaren 70 van de 20e eeuw afgebroken, het stationsgebouw staat er nog wel, het is nu het woonhuis van een campingeigenaar waarin zich ook de receptie van deze camping bevindt.

Het stationsgebouw is pas in 1923 geopend, en heeft deze functie tot mei 1947 vervuld.

Op het terrein van deze camping kan de treinenliefhebber nog een verrassing tegen het lijf lopen, er staan oude Blokkendozen, verbouwd tot kantine op dit terrein. Het is zonde dat deze stellen verbouwd zijn tot kantine, maar daarintegen is alles beter dan sloop.

Voor de camping bevindt zich een drukke N weg waar een klein stukje oude NOLS lijn weer herbouwd is in de vorm van een onbewaakte spoorwegovergang, dit om het drukke verkeer enigzins af te remmen.

stations/eext/exnolseext28062010(10).JPG stations/eext/exnolseext28062010(17).JPG stations/eext/exnolseext28062010(19).JPG stations/eext/exnolseext28062010(28).JPG stations/eext/exnolseext28062010(35).JPG stations/eext/exnolseext28062010(4).JPG stations/eext/exnolseext28062010(43).JPG stations/eext/exnolseext28062010(48).JPG stations/eext/exnolseext28062010(49).JPG stations/eext/exnolseext28062010(53).JPG












Eindhoven

Station Eindhoven is buiten de Randstad het drukste station van Nederland.

In 1956 verving het huidige stationsgebouw het uit 1912 daterende gebouw van station Eindhoven.
Ir. K. van der Gaast ontwierp dit gebouw, en de 140 meter lange perronsoverkapping.

Voor de bouw van dit gebouw lag het spoor op maaiveld.
Het hele spoor in de omgeving van station Eindhoven is voor de bouw van dit station omhooggebouwd. Dit was logischer voor de gemoderniseerde ideeen van de stad Eindhoven, dit bevorderde de snel toenemende verkeersdoorstroming in de stad.

Door sterke groei, is aan de noordzijde van het station het oude noodgebouw gesloopt, en in 1991 een nieuw gebouw geopend.
Het resultaat van ir. J. Bak is een langwerpig gebouw, met op de begane grond volop winkelruimte, en daarboven 3 verdiepingen met kantoorruimte.
Het plein aan de noordzijde is geheel ingericht met een groot busstation, taxistandplaats, uitstapmogelijkheden en fietsenstallingen.

eindhoven270609.JPG eindhoven2706091.JPG eindhoven27060910.JPG eindhoven27060911.JPG eindhoven2706092.JPG eindhoven2706093.JPG eindhoven2706094.JPG eindhoven2706095.JPG eindhoven2706096.JPG eindhoven2706097.JPG eindhoven2706098.JPG eindhoven2706099.JPG











Eindhoven Beukenlaan

Station Eindhoven Beukenlaan is geopend in 1971.

Eindhoven Beukenlaan ligt tussen de stations Eindhoven en Boxtel.
Het stationsgebouw van Eindhoven Beukenlaan is gesloten als functioneel stationsgebouw, maar is gelukkig wel herbestemd in plaats van gesloopt.
Het gebouw is van het type Sekstant, een simpel zeshoekig gebouwtje met veel glas. Dit soort gebouwen is tussen 1970 en 1980 meerdere keren geplaatst als voorstadshalte door de Nederlandse Spoorwegen.
Voorbeelden van andere stations met het gebouw type Sekstant: Dordrecht Zuid, Bussum Zuid, Tilburg West, Delf Zuid en Rotterdam Alexander.

1612eindhovenbeukenlaan12122009.jpg eindhovenbeukenlaan12122009(17).JPG eindhovenbeukenlaan12122009(20).JPG eindhovenbeukenlaan12122009(21).JPG eindhovenbeukenlaan12122009(25).JPG eindhovenbeukenlaan12122009(28).JPG eindhovenbeukenlaan12122009(35).JPG











Elst

Het eerste station van Elst is geopend in 1879.

Bij de opening van station Elst, bestond het spoor alleen nog uit de verbinding Arnhem-Nijmegen. In 1882 werd de verbinding uitgebreid door de opening van de Betuwelijn, de spoorvervinding tussen Dordrecht-Elst.

Het huidige abri-achtige stationsgebouw is geopend in 1981, en ontworpen door ir. C. Douma.

elst08112009(13).JPG elst08112009(15).JPG elst08112009(17).JPG elst08112009(5).JPG























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2010 www.n-spoor.com