N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter G, Gorinchem t/m Groningen Noord

station Groningen

Stations in Nederland

Letter G, stations Gorinchem, Gouda, Gouda Goverwelle, Gramsbergen, Grijpskerk, Groningen, Groningen Europapark en Groningen Noord.

Gorinchem

Station Gorinchem is gelegen aan de voormalige Betuwelijn tussen Dordrecht en Elst. (Gr. tegenwoordig heet het gedeelte tussen Geldermalsen en Dordrecht Merwede-Lingelijn.)

Dit gedeelte van de Betuwelijn is geopend op 1 december 1883.
Het oorspronkelijke stationsgebouw komt uit 1881. in 1971 kwam het huidige stationsgebouw gereed. Ir. C. Douma heeft dit gebouw op de fundering van het oude gebouw gebouwd.

Het lage gebouw is voorzien van een 'vouwdak' om hoogte te creeren

gorinchem28102009(12).JPG gorinchem28102009(15).JPG gorinchem28102009(16).JPG gorinchem28102009(22).JPG gorinchem28102009(25).JPG gorinchem28102009(27).JPG gorinchem28102009.JPG












Gouda

Station Gouda is geopend op 21 mei 1855. (Gd.)

Gouda ligt aan de Rhijnspoorweg aan het gedeelte tussen Utrecht en Rotterdam.

Het eerste stationsgebouw dateert uit 1855. In 1869 werd dit gebouw vervangen door Gouda's 2e stationsgebouw.
In de Tweede Wereldoorlog is het station van Gouda gebombardeerd en flink beschadigd geraakt.
Ir. S. van Ravensteyn heeft tijdens de wederopbouw uit overgebleven resten van het gebombardeerde station een laag gepleisterd stationsgebouw herbouwd. Er kon over dit gebouw meer gesproken worden van een opknapbeurt dan een nieuwbouwproject.
Dit gebouw is in 1983 gesloopt.

In 1984 is het huidige stationsgebouw geopend.
Dit lage stationsgebouw bevat 'halve circels' boven de begane grond over het hele hoofdgebouw om wat hoogteindrukken te verkrijgen.
Het ontwerp van dit gebouw is van ir. M.W. Markenhof, welke de beelden van Jo Uiterwaal herbruikt heeft van de vorige versie van dit stationsgebouw.

Buiten de doorgaande spoorlijn Rotterdam-Utrecht is Gouda ook begin/eindpunt van de Rijn-Gouwelijn naar Leiden en bevindt zich in Gouda ook de vertakking naar Den Haag.

gouda220809(17).JPG gouda220809(5).JPG gouda220809(6).JPG gouda220809(8).JPG gouda220809.JPG gouda220809_1.JPG ice3gouda.jpg stationgouda180509.jpg












Gouda Goverwelle

Station Gouda Goverwelle is geopend in 1993. (Gdg.)

Het station omvat 4 perronsporen op 2 eilandperrons.
Station Goverwelle is ontworpen door mevr. Ir. C.M. Laboyre.

goudagoverwelle29122009(11).JPG goudagoverwelle29122009(15).JPG goudagoverwelle29122009(19).JPG goudagoverwelle29122009(22).JPG goudagoverwelle29122009(28).JPG goudagoverwelle29122009(3).JPG












Gramsbergen

Station Gramsbergen is 1 juli 1905 geopend. (Gbs.)

Gramsbergen ligt aan de door de Noord-Ooster Locaalspoorweg (NOLS) aangelegde spoorlijn Zwolle-Stadskanaal. (Heden tot Emmen.)
Bij de opening van station Gramsbergen was Gramsbergen een kopstation, de lijn werd 3 maanden later verlengd tot Coevorden. Sinds 1 november 1905 is het een doorgangsstation.

De NOLS bouwde voor haar stations de gebouwen volgens bepaalde standaard. Gramsbergen beschikt over een NOLS standaardstation 3e klasse.

stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(13).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(19).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(21).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(28).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(32).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(37).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(40).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(48).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(5).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(50).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(60).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(61).JPG stations/gramsbergen/gramsbergen16072010(8).JPG












Grijpskerk

Station Grijpskerk is geopend op 1 juni 1866. (Gk.)

Grijpskerk ligt aan de spoorlijn Harlingen-Nieuweschans, deze lijn is aangelegd door de Staatsspoorwegen.
De Staatsspoorwegen (SS) bouwden eind 19e eeuw veelal statndaardstations langs haar spoorlijnen, deze gebouwen werden in 5 klassen gebouwd. Grijpskerk had in eerste instantie een SS standaardgebouw 5e klasse.

In 1881 is het standaardstation vervangen door het tweede stationsgebouw van Grijpskerk, dit gebouw heeft tot 1976 dienst gedaan.
Vanaf 1976 heeft het derde en laatste stationsgebouw dienst gedaan.
Dit station was van het standaardtype Beilen. De naam Beilen draagt dit type omdat in Beilen het eerste station was dat dit bouwtype van ir. C. Douma in gebruik nam. Vooral kleinere plattelandsgemeenten kregen dit bouwtype in de jaren 80 van de 20e eeuw als nieuw- of vervangend station.
In 2005 is het laatste station van Grijpskerk afgebrand. Hedendage kent Grijpskerk geen stationsgebouw meer.

grijpskerk030809(2).JPG grijpskerk030809(3).JPG grijpskerk030809(4).JPG grijpskerk030809(6).JPG grijpskerk030809(7).JPG grijpskerk030809.JPG












Groningen

Station Groningen is geopend op 1 mei 1866. (Gn.)

De opening van station Groningen viel samen met de opening van het gedeelte spoorlijn Leeuwarden-Groningen. Dit gedeelte is onderdeel van Staatslijn B Harlingen-Nieuweschans van de Staatsspoorwegen (SS).

Het eerste stationsgebouw van Groningen lag net buiten de stadsmuren ten zuiden van Groningen en was bij de opening van de spoorlijn al gereed. Omdat het station in het schootsveld van de stad lag werd dit gebouw van hout gebouwd, in tijden van eventuele oorlog kon dit gebouw makkelijk afgebroken worden.

In 1868 is Staatslijn B afgekomen en kon men van Groningen naar Nieuweschans reizen per trein.
Vanaf 1870 kon men ook over Staatslijn C reizen, de lijn tussen Meppel en Groningen werd toen geopend. Later, in 1884 werd ook een spoorlijn naar het noorden geopend, de spoorlijn Groningen Delfzijl. Deze lijn kreeg in 1893 een splitsing bij Sauwerd, en werd de lijn Groningen Roodeschool geopend.

Het tweede stationsgebouw, dat op de huidige plaats van station Groningen stond, kwam in 1872 gereed.
Dit tweede stationsgebouw was geen lang leven beschoren, het was in vehouding tot het eerste gebouw wel een echt stationgebouw, maar voor een stad als Groningen en de uitbreiding van spoorlijnen in die tijd te klein.
Na ruim 20 jaar is dit tweede gebouw afgebroken.

Station Groningen maakt hedendage gebruik van haar derde stationsgebouw.
De start begon in 1893 en kwam in 1896 gereed, het ontwerp is van ir. I. Gosschalk. Het 121 meter brede gebouw is opgebouwd uit vooral rode baksteen en heeft interessante versierselen aan binnen en buitenkant.
In 2002 is het stationsplein heringericht. Door verhoogde pleinen voor het gebouw is er ruimte gekomen voor een flinke fietsenstalling voor ongeveer 4000 fietsen.
Deze ingrijpende verandering heeft wel het straataanzicht van het impossante gebouw negatief beinvloed.

groningen220809(11).JPG groningen220809(13).JPG groningen220809(16).JPG groningen220809(26).JPG groningen220809(31).JPG groningen220809(36).JPG groningen220809(4).JPG groningen220809(41).JPG groningen220809(42).JPG groningen220809(47).JPG groningen220809(48).JPG groningen220809(9).JPG groningen220809.JPG groningen220809_.jpg












Groningen Europapark

Station Groningen Europapark is geopend op 1 oktober 2007. (Gerp.)

Europapark is geopend als tijdelijke halte met 1 perron tot het definitieve station, dat zuidelijker komt te liggen, gereed is.

stations/groningeneuropapark/groningeneuropapark28062010(12).JPG stations/groningeneuropapark/groningeneuropapark28062010(15).JPG stations/groningeneuropapark/groningeneuropapark28062010(26).JPG stations/groningeneuropapark/groningeneuropapark28062010(3).JPG












Groningen Noord

Station Groningen Noord is in 1884 als station Groningen SS geopend. (Gnn.)

De Staatsspoorwegen (SS) hebben de spoorlijn Groningen-Delfzijl, waaraan Groningen Noord ligt, aangelegd. Bij de ingebruikname van deze spoorlijn lag het spoor op maaiveldhoogte.

In 1974 werd het huidige viaductstation geopend.
De sporen waren aan de noordelijke kant van Groningen op hoogte gelegd zodat het sterk toegenomen overige verkeer ongelijkvloers de sporen kan kruisen.
Architect van dit stationsgebouw is ir. C. Douma.

stations/groningennoord/groningennoord26062010(10).JPG stations/groningennoord/groningennoord26062010(15).JPG stations/groningennoord/groningennoord26062010(20).JPG stations/groningennoord/groningennoord26062010(26).JPG stations/groningennoord/groningennoord26062010(29).JPG stations/groningennoord/groningennoord26062010(6).JPG
























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com