N-spoor.com | ||
|
Foto en informatiepagina stations, letter H, Hengelo t/m Hoek van Holland
![]()
Stations in Nederland
Letter H, stations
Hengelo,
Hengelo Oost,
's-Hertogenbosch,
's-Hertogenbosch Oost,
Hillegom,
Hilversum
Hilversum Noord,
Hilversum Sportpark,
Hoek van Holland Haven en
Hoek van Holland Strand.
Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf. ![]() Hengelo (Hgl.)
Vanaf 1865 werd een nieuw stuk spoor in gebruik genomen tussen Hengelo en Oldenzaal, en verder richting Duitsland. Het station van Hengelo is aan het einde van de tweede wereldoorlog verwoest, de perronsoverkapping uit 1899 is wel gespaard gebleven.
In het kader van de wederopbouw, is station Hengelo in 1951 herbouwd naar ontwerp van ir. H.G.J. Schelling.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hengelo Oost (Hglo.)Station Hengelo Oost is geopend op 1 juni 1975.
Het station ligt tussen de stations Hengelo en Oldenzaal.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() 's-Hertogenbosch (Ht.)'s-Hertogenbosch is aan het Nederlandse spoor verbonden sinds 1868, en kende eerst een stationsgebouw dat uit hout bestond. Het heeft tot 1896 geduurd tot er een stenen stationsgebouw kwam, het station werd meteen een paar honderd meter verplaatst. Het gebouw was een ontwerp van ir. E. Cuypers. In 1896 kwamen ook de perronsoverkappingen gereed, naar ontwerp van ir. van Henkelom.
In de tweede wereldoorlog was het gebouw dusdanig beschadigd, dat het gesloopt moest worden.
Vanaf 1998 domineert het huidige stationsgebouw het straatbeeld rond de sporen. Het ontwerp is van ir. R.M.J.A. Steenhuis.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() 's-Hertogenbosch Oost (Hto.)
Deze voorstadshalte uit 1987, ligt aan de Brabantse lijn, tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch.
Tussen 1980 en 1990 zijn er een tiental voorstadshaltes gebouwd, met ingebouwd loket. Het ging hier meestal om een tweede halte voor de plaats. (Alleen bij station Rosmalen ging het om vervanging van het hoofdstation van die plaats. Dit oude hoofdstation was al jaren gesloten.)
De stijl van de dakopbouw is bij vele stations uit dezelfde bouwtijd te zien, alleen hadden er vele geen loketvoorziening.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hillegom (Hil.)Het huidige station Hillegom is geopend in 2000. Het ligt nog net in Zuid-Holland, tussen Leiden en Haarlem.
Hillegom dat aan een van de oudste spoorlijnen van het land ligt, kent een gebroken, maar ruime geschiedenis.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hilversum (Hvs.)Een vrij langwerpig gebouw van 4 verdiepingen hoog, met in het midden een oogaantrekkende glaspartij. Zo zou je het huidige stationsgebouw van Hilversum (1992, ir, J. van Belkum) kunnen noemen. Hilversum had voor de nieuwbouw van dit station al langere tijd behoefte aan een ruimer gebouw. Het vorige gebouw had al een uitbouw aan de oostzijde van het station, maar ook dit bleek niet voldoende. Bij de nieuwbouw bleven de perronoverkappingen bespaart. Het eerste stationsgebouw van Hilversum komt uit 1874.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hilversum Noord (Hvsn.)Het station Hilversum Noord is geopend in 1974, als Hilversum NOS.
Bij de opening van het gebouw dat door ir. C. Douma ontworpen is, bevond er zich geen kaartverkoop op dit station. Hilversum Noord ligt parallel aan een weg, wanneer men deze weg oversteekt, bevindt men zich direct in het mediapark.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hilversum Sportpark (Hvsp.)Station Hilversum Sportpark bestaat al sinds 1874, al is de naam in de loop van de tijd wel een paar keer veranderd voordat het zijn huidige naam kreeg. Het huidige stationsgebouw stamt uit 1952, en in plaats van tickets, kan men er nu Turkse lekkernijen kopen. Tussen Hilversum Sportpark en net boven Utrecht bevinden zich unieke bovenleidingsmasten, voor meerdere foto's van dit type bovenleiding kan u ook kijken in het fotoalbum van station Hollandsche Rading.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hoek van Holland Haven (Hld.)Hoek van Holland Haven is een station aan de Hoekse lijn, en is gebouwd in 1893.
Na de opening van station Hoek van Holland Haven, bleken de spoorverbindingen grote getalen reizigers uit allerlei delen van Europa aan te trekken.
Hedendage is het qua treinenverloop een saaie boel als je het vergelijkt met de glorieuze dagen.
Er rijdt nu alleen nog maar een stoptrein tussen Rotterdam CS en Hoek van Holland Strand.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hoek van Holland Strand (Hlds.)Op nog ruim een kilometer van het strand, ligt station Hoek van Holland Strand. Het eindpund van de Hoekse lijn. (geopend in 1893)
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() ![]()
|