N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter K, Kampen t/m Klimmen-Ransdaal

station Kesteren

Stations in Nederland

Letter K, stations Kampen, Kapelle-Biezenlinge, Kerkrade, Kesteren, Klarenbeek en Klimmen-Ransdaal.

Kampen (Kpn.)

Station Kampen is geopend op 10 mei 1865.

Kampen ligt aan het eindpunt van de oude Nederlandsche Centraal Spoorweg (NCS), deze is aangelegd tussen Utrecht en Kampen.

De NCS bouwde bij haar stations stationsgebouwen naar een bepaalde standaard. Kampen was al bijna 2 jaar voor de opening van de spoorlijn voorzien van een NCS standaardstation 1e klas. Dit gebouw heeft tot 1911 dienst gedaan en is gesloopt. Voorbeelden van NCS 1e klas stationsgebouwen zijn nog te vinden in Amersfoort en Nijkerk, waarvan Nijkerk nog functioneel is. Architect van deze stationsgebouwen is ir. N.J. Kamperdijk.

In 1911 is het stationsgebouw vervangen door het huidige fraaie gebouw met torentjes en aangebouwde goederenloods.
Het station heeft 2 (kop-) perronsporen waarvan alleen het spoor aan de gebouwzijde nog in gebruik is. Het tweede spoor had in het verleden ook nog een perronkap.

Vanaf december 2012 maakt station Kampen niet meer deel uit van het spoorwegennet van Nederland, er rijden dan geen treinen meer tussen Zwolle en Kampen. Door de opening van de Hanzelijn in december 2011 krijgt Kampen een nieuw station, Kampen Zuid. Het huidige station wordt waarschijnlijk een tramstation, het hele enkelsporige trace Zwolle-Kampen wordt voorzien van enkele tramhaltes waarvan Kampen het eindpunt wordt.

kampen19082011(12).JPG kampen19082011(18).JPG kampen19082011(20).JPG kampen19082011(23).JPG kampen19082011(36).JPG kampen19082011(42).JPG kampen19082011(45).JPG kampen19082011(71).JPG kampen19082011(79).JPG kampen19082011(85).JPG kampen19082011(88).JPG kampen19082011(9).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Kapelle-Biezenlinge (Bzl.)

Station Kappele-Biezenlinge ligt aan spoorlijn 169, de Zeeuwse lijn.

Zowel de Zeeuwse lijn als station Kapelle-Biezenlinge zijn geopend in 1868.
Het witte stationsgebouw is een Staatsspoor standaardstation 5e klasse.

kapellebiezenlinge17102009(15).JPG kapellebiezenlinge17102009(22).JPG kapellebiezenlinge17102009(27).JPG kapellebiezenlinge17102009(37).JPG kapellebiezenlinge17102009(6).JPG kapellebiezenlinge17102009(9).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Kerkrade (Krd.)

Station Kerkrade heette eerder station Kerkrade Centrum, en is geopend in 1896 aan spoorlijn 190.

In 1934 bij de opening van de Miljoenenlijn is station Kerkrade gesloten, en in de jaren 60 van de 20e eeuw weer heropend. Station Kerkrade heeft 2 stationsgebouwen gekend, het tweede gebouw was van het type Vierlingsbeek waarvan ir. W. Kloos de architect is.

Hedendage is station Kerkrade gebouwloos, in 1994 is het gebouwtype Vierlingsbeek afgebroken en is station Kerkrade een betonvlakte. Kerkrade is het begin/eindpunt van de Heuvellijn en de andere kant op het begin eindpunt van de ZLSM Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij.

kerkrade22052010(10).JPG kerkrade22052010(12).JPG kerkrade22052010(2).JPG kerkrade22052010(4).JPG kerkrade22052010(7).JPG kerkrade22052010(8).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Kesteren (Ktr.)

Station Kesteren ligt sinds 1882 aan de Betuwelijn aan spoorlijn 179.

De Betuwelijn is aangelegd door de Staatsspoorwegen en ligt tussen Dordrecht en Elst. Bij de opening van station Kesteren was hier ook het begin van de spoorlijn Kesteren-Amersfoort aangelegd, deze lijn is door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij.

In de het midden van deze splitsing is het stationsgebouw van Kesteren geplaatst, dit soort station wordt vorkstation genoemd en komt zelden voor. (Voorbeeld Schin Op Geul) Het station kende een groot compleet emplecement, veel is in de loop der tijd vergaan of gesloopt, gelukkig is er wel nog wat nostalgie bewaard gebleven.

In de tweede wereldoorlog zijn de spoorbruggen tussen Kesteren en Rhenen verwoest. De spoorlijn tot Rhenen is lang na de oorlog wel hersteld, maar de spoorbrug en daarmee ook de verbinding naar Kesteren is er nooit meer gekomen.

kesteren08112009(12).JPG kesteren08112009(16).JPG kesteren08112009(18).JPG kesteren08112009(2).JPG kesteren08112009(25).JPG kesteren08112009(3).JPG kesteren08112009(32).JPG kesteren08112009(38).JPG kesteren08112009(46).JPG kesteren08112009(7).JPG kesteren08112009(8).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Klarenbeek (Kbk.)

Station Klarenbeek ligt sind 1 juni 1882 aan de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen. (Kbk)

Het spoor langs Klarenbeek, (dat ver buiten het gelijknamige dorp ligt) ligt aan de door de HIJSM (Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij) Oosterspoorweg. (A'dam, Hilversum, A'foort, Apeldoorn, Zutphen. Spoorlijn 139 volgens boek Spoorwegstations in Nederland.)
Tussen Apeldoorn en Zutphen is deze spoorlijn enkelsporig.
De enige kruisingsmogelijkheid voor treinen bevindt zich op het station van Klarenbeek. Hier bevindt zich dubbelspoor met 2 perrons.

stations/klarenbeek/cabrideapeldoornklarenbeek16082010(1).JPG stations/klarenbeek/klarenbeek16082010(1).JPG stations/klarenbeek/klarenbeek16082010(10).JPG stations/klarenbeek/klarenbeek16082010(18).JPG stations/klarenbeek/klarenbeek16082010(20).JPG stations/klarenbeek/klarenbeek16082010(25).JPG stations/klarenbeek/klarenbeek16082010(30).JPG stations/klarenbeek/klarenbeek16082010(42).JPG stations/klarenbeek/klarenbeek16082010(8).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Klimmen-Ransdaal (Kmr.)

Het stationsgebouw van Klimmen-Ransdaal kwam gereed in 1913. (Kmr, Spoorlijn 189 volgens boek Spoorwegstations in Nederland.)

Ir. G.W. van Heukelom bouwde dit stationsgebouw in opdracht van de Staatsspoorwegen.
De bouwwijze wijkt sterk af van de oude Staatsspoor standaardtypes van de eeuw daarvoor. Het gebouw bestaat voornamelijk uit baksteen en vakwerkstijl dat goed aansluit bij de Limburgse bouwstijlen.

Het door de Staatsspoorwegen aangelegde spoor heet tegenwoordig ook wel de Heuvellijn.

stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(18).JPG stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(23).JPG stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(42).JPG stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(53).JPG stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(55).JPG stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(60).JPG stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(69).JPG stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(70).JPG stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(73).JPG stations/klimmenransdaal/klimmenransdaal13062010(90).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com