N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter L, Lage Zwaluwe t/m Leiden Lammenschans.

station Landgraaf

Stations in Nederland

Letter L, stations Lage Zwaluwe, Landgraaf, Laren-Almen, Leerdam, Leeuwarden, Leeuwarden Camminghaburen, Leiden en Leiden Lammenschans.

Lage Zwaluwe (Zlw.)

Station Lage Zwaluwe is geopend in 1883, en ligt hedendage aan de spoorlijn Dordrecht-Breda.

Het gebouw uit 1950 van ir. S. van Ravensteijn moest in de jaren 90 van de 20e eeuw worden gesloopt voor de nieuw aan te leggen Hoge Snelheids Lijn Zuid. Nu ligt er over de sporen een afgesloten overspanning die met trap of lift op de eilandperrons aansluiten.

stationlagezwaluwe030609.jpg stationlagezwaluwe03060910.jpg stationlagezwaluwe03060911.jpg stationlagezwaluwe03060912.jpg stationlagezwaluwe03060913.jpg stationlagezwaluwe03060914.jpg stationlagezwaluwe03060915.jpg stationlagezwaluwe0306092.jpg stationlagezwaluwe0306093.jpg stationlagezwaluwe0306094.jpg stationlagezwaluwe0306095.jpg stationlagezwaluwe0306096.jpg stationlagezwaluwe0306097.jpg stationlagezwaluwe0306098.jpg stationlagezwaluwe0306099.jpg

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Landgraaf (Lg.)

Het stationsgebouw van Landgraaf (Schaesberg) is geopend in 1893.

Het gebouw is het laatst bewaard gebleven exemplaar van de standaardstations van de ZSM.

Landgraaf ligt aan de spoorlijn Heerlen-Herzogenrath. Ook is er op station Landgraaf een aftakking van de huidige Heuvellijn die Van Maastricht-Heerlen-Landgraaf-Kerkrade loopt.
Deze aftakking vormde in 1934 het begin van het beroemde Miljoenenlijntje, dat van Landgraaf naar Simpelveld boemelde.

landgraaf22052010(1).JPG landgraaf22052010(10).JPG landgraaf22052010(14).JPG landgraaf22052010(16).JPG landgraaf22052010(19).JPG landgraaf22052010(27).JPG landgraaf22052010(40).JPG landgraaf22052010(43).JPG landgraaf22052010(45).JPG landgraaf22052010(49).JPG landgraaf22052010(5).JPG landgraaf22052010(9).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Laren-Almen

Station Laren-Almen is op 1 november 1865 geopend als station Harkelbrug.

Laren-Almen ligt aan staatslijn D, tussen Zutphen en Lochem. De Staatslijn ligt tussen Zutphen en Glanerbeek (Glanerburg) en is aangelegd door de Staatsspoorwegen (SS). De SS bouwde aan haar spoorlijnen in deze tijd vooral typen stations van een bepaalde standaard. Station Laren-Almen is van het standaardtype SS 5e klas. In 1915 is het middendeel van dit gebouw verhoogd. Architect is ir. K.H. van Brederode.

Het station is in 1938 gesloten. Hedendage passeren treinen elkaar hier nog wel, het trace is overwegend enkelsporig en bij het station ligt dubbelspoor.

laren-almen25082011(10).JPG laren-almen25082011(15).JPG laren-almen25082011(21).JPG laren-almen25082011(3).JPG laren-almen25082011(6).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Leerdam (Ldm.)

Station Leerdam ligt sinds 1883 aan de Betuwelijn tussen Geldermalsen en Dordrecht.

Naast het oude gesloten stationsgebouw, staat zijn eveneens gesloten jongere broertje uit 1987.

leerdam28102009(22).JPG leerdam28102009(25).JPG leerdam28102009(28).JPG leerdam28102009(34).JPG leerdam28102009(37).JPG leerdam28102009(8).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Leeuwarden (Lw.)

Leeuwarden ligt aan spoorlijn 162 (Harlingen-Nieuweschans) en is geopend in 1863 met de verbinding Harlingen-Leeuwarden.

In 1866 werd spoorlijn 162 verlengt tot Groningen. Vanaf 1868 kwam hier ook de verbinding Zwolle Leeuwarden gereed, dat aansluiting met het Nederlandse spoorwegennet betekende. Later in 1885 werd ook de verbinding Leeuwarden-Stavoren geopend, waar met de boot het IJsselmeer naar Enkhuizen over te steken. Verder heeft er begin 20e eeuw ook nog een lokaalspoorweg bestaan, die via Leeuwarden Noord-Stiens naar Dokkum Boemelde.

Het stationsgebouw van Leeuwarden is een van de weinig overgebleven SS 3e klasse standaardstations. (waar ook al veel aan verspijkerd is)

leeuwarden220809(11).JPG leeuwarden220809(17).JPG leeuwarden220809(2).JPG leeuwarden220809(20).JPG leeuwarden220809(23).JPG leeuwarden220809(24).JPG leeuwarden220809(26).JPG leeuwarden220809(28).JPG leeuwarden220809(5).JPG leeuwarden220809(8).JPG leeuwarden220809.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Leeuwarden Camminghaburen (Lwc.)

Leeuwarden Camminghaburen is geopend in 1991.

Het station ligt even ten oosten van staion Leeuwarden aan spoorlijn 162 (Harlingen-Groningen) en omvat een simpele wachtgelegenheid aan een breed enkelsporig perron.

Het gebouw (gesloten wachtruimte) bestaat uit stalen buizen, een knikvormig dak en grote vensters. Het ontwerp is van ir. C. Douma.

leeuwardencammingaburen220809(12).JPG leeuwardencammingaburen220809(13).JPG leeuwardencammingaburen220809(22).JPG leeuwardencammingaburen220809(3).JPG leeuwardencammingaburen220809(9).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Leiden Centraal (Ledn.)

Station Leiden Centraal ligt aan de Oude lijn (101) Amsterdam-Rotterdam.

Het huidige (vierde) stationsgebouw is geopend in 1996, architect van dit technische hoogstandje is ir. H.C.H. Reijnders. De enorme stalen framebouw met grote vensterpartijen trekken de aandacht door de boog naar de hoofdingangen aan de voor en achterzijde van het gebouw. Deze boog overdekt ook het hele spoorcomplex op de perrons. Onder de sporen bevind zich een zeer brede en open stationstunnel, opgevuld met winkels.

Het huidige Leiden Centraal vervangt het na oorlogse gebouw van ir. H.G.J. Schelling uit 1953. Dit station met sporencomplex was veel te klein voor een van de drukkere Nederlandse spoorwegstations.

leiden180709_.JPG leiden180709_1.JPG leiden180709_10.JPG leiden180709_11.JPG leiden180709_12.JPG leiden180709_13.JPG leiden180709_2.JPG leiden180709_3.JPG leiden180709_4.JPG leiden180709_5.JPG leiden180709_6.JPG leiden180709_7.JPG leiden180709_8.JPG leiden180709_9.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Leiden Lammenschans (Ldl.)

Station Leiden Lammenschans is geopend op 18 mei 1961. (Ldl.)

Leiden Lammenschans ligt aan de spoorlijn Leiden-Woerden.
Het stationsgebouw ligt op een hoge dijk dwars aan het spoor direct aan het enige perron, het station is enkelsporig.
Het ontwerp van het gebouw is van ir. K. van der Gaast.

stations/leidenlammenschans/leidenlammenschans04072010(10).JPG stations/leidenlammenschans/leidenlammenschans04072010(15).JPG stations/leidenlammenschans/leidenlammenschans04072010(18).JPG stations/leidenlammenschans/leidenlammenschans04072010(23).JPG stations/leidenlammenschans/leidenlammenschans04072010(27).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com