N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter A, stations in Amsterdam

station Amsterdam Centraal

Stations in Nederland

Letter A, stations in Amsterdam. Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam CS, Amsterdam Holendrecht en Amsterdam Sloterdijk.

Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf.

Amsterdam Amstel

Station Amsterdam Amstel is in 1939 in Amsterdam oost aan het riviertje de Amstel geopend. (heropende verhoogde spoorlijn 209)

De sporen van de spoorlijn van Amsterdam Centraal tot Amsterdam Amstel lagen tot de verhoogde herbouw (1934 tot 1939) op straat hoogte. De vele spoorwegovergangen in dit gebied, in combinatie met het drukker wordende weg en spoorverkeer, verlangden naar ontlasting.
Tussen 1934 en 1939 werd de spoorlijn vernieuwd, het spoor werd hoger gelegen op dijken en viaducten geplaatst.

Ook het stationsgebouw van Amsterdam Amstel is verhoogd aangelegd, het zweeft als het ware tussen de perronsporen en de "begane grond" in. De enorme open stationshalconstructie ligt niet met de volle breedte langs de sporen, maar staat hier juist haaks op, zodat uit praktisch oogpunt er meerdere uitvalswegen naar andere vormen van voortgangsvervoer te vinden zijn, (directe aansluiting op metro-tram-bus-fiets en benenwagen haltes en wegen)
uit het andere oogpunt, het normale visuele oogpunt, is station A'dam Amstel gewoon een prachtig bouwwerk, en dan wel vanuit alle hoeken bekeken.

De sporen van Amsterdam Amstel zijn via de centrale stationshal te bereiken op 2 hoger gelegen eilandperrons.
Wat betreft het reizigersgemak van overstappen op overig (openbaar) vervoer was de ontwerper van station Amstel (ir. H.G.J. Schelling) zijn tijd ver vooruit.

amsterdamamstel18072010(11).JPG amsterdamamstel18072010(15).JPG amsterdamamstel18072010(19).JPG amsterdamamstel18072010(2).JPG amsterdamamstel18072010(22).JPG amsterdamamstel18072010(27).JPG amsterdamamstel18072010(32).JPG amsterdamamstel18072010(33).JPG amsterdamamstel18072010(36).JPG amsterdamamstel18072010(41).JPG amsterdamamstel18072010(43).JPG amsterdamamstel18072010(44).JPG amsterdamamstel18072010(7).JPG amsterdamamstel18072010(9).JPG












Amsterdam Bijlmer ArenA

Station Amsterdam Bijlmer ArenA ligt in Amsterdam zuid-oost.

Het station met vrij hoog gelegen sporen ligt ten zuiden van station Duivendrecht, en ten oosten van stadion De ArenA.
Station Bijmer ArenA dient niet verwart te worden met station Amsterdam ArenA.
Amsterdam ArenA ligt direct naast het stadion, er stoppen op station ArenA alleen treinen bij speciale gelegenheden. (Denk aan bv. uitsupporters van voetbalclubs.)

Station Amsterdam Bijlmer-ArenA is een ontwerp van ir. J. van Belkum.

amsterdambijlmerarena04042010(1).JPG amsterdambijlmerarena04042010(10).JPG amsterdambijlmerarena04042010(12).JPG amsterdambijlmerarena04042010(16).JPG amsterdambijlmerarena04042010(24).JPG amsterdambijlmerarena04042010(26).JPG amsterdambijlmerarena04042010(32).JPG amsterdambijlmerarena04042010(39).JPG amsterdambijlmerarena04042010(8).JPG












Amsterdam Centraal

Amsterdam Centraal station is het grootste en drukste spoorwegstation van Amsterdam.

Tegenwoordig is het moeilijk voor te stellen, maar station Amsterdam Centraal is tussen 1881-1889 gebouwd op een aangelegd eiland in het IJ.
Het beroemde gebouw met zijn indrukwekkende en overweldigende voorgevel is een ontwerp van de architecten ir. P.J.H. Cuypers en ir. A.L. van Gendt. Achter het gebouw bevindt zich het labyrint van sporen en perrons. Bij de oplevering van het station in 1889 bevatte het emplacement 1 stationskap, het ontwerp hiervan komt van ir. L.J. Eijmer. (De 2 andere stationskappen zijn in 1922 en 1996 aangebouwd).

Het impossante gebouw heeft een breedte van 307 meter, en werd gezien als het visitekaartje van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Mess of SS). Dit gebouw werd gezien als tegenhanger van station Den Haag Hollandsch Spoor, waarvan de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij de eigenaar was. Deze concurentieslag heeft ertoe geleid, dat men hedendage nog steeds van deze rijke architectuur kan genieten.

Amsterdam CS bezit als weinige van de nederlandse stations een koninklijke wachtkamer.

Aan de buitenkant is er aan de hoofdvormen van het stationsgebouw weinig veranderd.
In de loop van de tijd zijn er meerdere interne verbouwingen geweest en gaande, om de (blijvend) groeiende stroom reizigers te kunnen blijven verwerken.

amsterdamcentraal260909(100).JPG amsterdamcentraal260909(104).JPG amsterdamcentraal260909(123).JPG amsterdamcentraal260909(128).JPG amsterdamcentraal260909(136).JPG amsterdamcentraal260909(146).JPG amsterdamcentraal260909(20).JPG amsterdamcentraal260909(29).JPG amsterdamcentraal260909(32).JPG amsterdamcentraal260909(38).JPG amsterdamcentraal260909(46).JPG amsterdamcentraal260909(52).JPG amsterdamcentraal260909(54).JPG amsterdamcentraal260909(57).JPG amsterdamcentraal260909(67).JPG amsterdamcentraal260909(72).JPG amsterdamcentraal260909(74).JPG amsterdamcentraal260909(8).JPG amsterdamcentraal260909(81).JPG amsterdamcentraal260909(94).JPG amsterdamcentraal260909(96).JPG












Amsterdam Holendrecht

Amsterdam Holendrecht ligt in stadsdeel Zuidoost aan spoorlijn 209.

Er liggen 6 sporen rond station Holendrecht, de 2 buitenste sporen zijn voor doorgaande treinen. Deze sporen grenzen aan weerszijden aan de enkelsporige perrons waar NS treinen halteren. De 2 binnenste sporen worden door de Amsterdamse metro bereden, deze sporen zijn te bereiken via een eilandperron.

Direct naast station Holendrecht bevindt zich het Academisch Medisch Centrum van Amsterdam.

amsterdamholendrecht18072010(12).JPG amsterdamholendrecht18072010(13).JPG amsterdamholendrecht18072010(2).JPG amsterdamholendrecht18072010(20).JPG amsterdamholendrecht18072010(24).JPG amsterdamholendrecht18072010(29).JPG amsterdamholendrecht18072010(5).JPG amsterdamholendrecht18072010(8).JPG












Amsterdam Sloterdijk

Station Amsterdam Sloterdijk ligt ten noordwesten van Amsterdam.

Amsterdam Sloterdijk is gebouwd tussen 1983 en 1986 (ontwerp ir. H.C.J. Reijnders). Het station bestaat uit meerdere afzonderlijk van elkaar gelegen delen.

Net onder het maaiveld liggen drie eilandperrons en 6 perronsporen, vanuit de richting A'dam CS naar Noord Holland noord en Haarlem.
Hierboven ligt de hoofdingang van station Sloterdijk. Er zijn hier meerdere bus en tramhaltes te vinden, ook is er een metrostation.
Boven de hoofdingang liggen dwars boven de onderste sporen de 2 perronsporen van de Schiphollijn (A'dam CS-Schiphol).

In 1996 kwam de Hemboog gereed, waardoor er direct treinverkeer mogelijk werd tussen Schiphol en Zaandam.
Tegenover het hoofdgebouw, in de hoge Hemboog is een "derde station Sloterdijk" gebouwd, met ook 2 perronsporen.

amsterdamsloterdijk180709_.JPG amsterdamsloterdijk180709_1.JPG amsterdamsloterdijk180709_10.JPG amsterdamsloterdijk180709_11.JPG amsterdamsloterdijk180709_13.JPG amsterdamsloterdijk180709_2.JPG amsterdamsloterdijk180709_3.JPG amsterdamsloterdijk180709_4.JPG amsterdamsloterdijk180709_5.JPG amsterdamsloterdijk180709_6.JPG amsterdamsloterdijk180709_7.JPG amsterdamsloterdijk180709_8.JPG amsterdamsloterdijk180709_9.JPG amstredamsloterdijk180709_12.JPG
























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2010 www.n-spoor.com