N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter R, stations in Rotterdam. Rotterdam Alexander t/m Lombardijen.

station Rotterdam Centraal...in aanbouw

Stations in Nederland

Rotterdam

Letter R. Stations in Rotterdam. Rotterdam Alexander, Blaak, Centraal, Kleiweg en Lombardijen.

Rotterdam had en heeft veel spoorwegstations.
Rotterdam werd voor het eerst aangeloten op het spoorwegnet door het gereedkomen van de eerste spoorlijn van Nederland.
Het eerste gedeelte van deze spoorlijn lag tussen Amsterdam en Haarlem, en is later verlengd via Leiden, Den Haag en uiteindelijk in 1847 Rotterdam. Deze spoorlijn wordt ook wel de Oude Lijn genoemd.
De Oude Lijn is aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij.

Het eerste station van Rotterdam was station Delftsche Poort. Delftsche Poort heeft 2 stationsgebouwen gekend.
Door bombardementen in de Tweede Wereldoorlog is station Delftsche Poort verwoest, en is vervangen door het huidige Centraal Station. (In 1957 kwam het gebouw van het Centraal Station gereed, hedendage is dit gebouw gesloopt en wordt er hard gewerkt aan een eigentijds CS gebouw dat aansluit bij de hoogbouw in het centrum van Rotterdam.)

Rotterdam kent en heeft veel spoorwegverbindingen gekend.
Tijden komen en gaan. Zo was er begin 20e eeuw de opening van de Hofpleinlijn, deze lijn is als trein niet meer berijdbaar (wel met metro).
De nieuwste verbinding van Rotterdam is die van de hogesnelheidslijn (HSL) Noord en Zuid.

Rotterdam Alexander

Station Rotterdam Alexander is geopend in 1968. (Rta.)

In eerste instantie stond er een stationsgebouw van het type sextant van ir. C Douma.
Dit type gebouw werd in die tijd vaker gebouwd bij nieuwe stations waarvan nog niet zeker was of het station zou slagen qua reizigersaantal. Bij vele stations met het bouwtype Sextant sloeg het nieuwe station niet aan, bij station Alexander sloeg dit wel aan.

Station Alexander is in de loop der jaren een vrij druk station geworden.
In 1983 is er een nieuw gebouw geplaatst naar ontwerp van ir. J. Bak en ir. W. Trabsky. Dit gebouw staat naast het metrospoor dat boven de grond onder het spoorviaduct ligt. Het metrostation is eveneens in 1983 geopend.
Sinds 1983 heeft station Rotterdam Alexander de status Intercitystation.

rotterdamalexander10012010(11).JPG rotterdamalexander10012010(14).JPG rotterdamalexander10012010(2).JPG rotterdamalexander10012010(23).JPG rotterdamalexander10012010(24).JPG rotterdamalexander10012010(26).JPG rotterdamalexander10012010(29).JPG rotterdamalexander10012010(35).JPG rotterdamalexander10012010(68).JPG rotterdamalexander10012010(7).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Rotterdam Blaak

Rotterdam Blaak is in 1877 als station Beurs geopend. (Rtb.)

Het oorspronkelijke station was geplaatst aan het voormalige luchtspoor dat een groot stuk van het centrum van Rotterdam besloeg. De hoge sporen waren bereikbaar via het stationsgebouw. De sporen van het station waren voorzien van een smeedijzeren perronkap.

In de Tweede Wereldoorlog is het gebouw verwoest, de sporen en perronkap bleven grotendeels wel intact.
Vanaf 1945 heet station Beurs Blaak (inmiddels was de beurs in de nabijheid van Blaak verhuisd) en is er in 1953 een simpel stationsgebouw geopend. Dit gebouw van ir. S. van Ravensteyn moest in 1972 door de bouw van de metro wijken.

In 1987 begon men met de bouw van de 4 sporige tunnel onder de Maas waardoor het luchtspoor van Rotterdam tot het verleden zou behoren.
Het huidige door ir. H.C.M. Reijnders ontworpen stationsgebouw is in 1993 geopend.
Op straatniveau ligt de tramhalte en staat het stationsgebouw, dat de vorm van een soort schuingeplaatste UFO heeft met een diameter van bijna 30 meter. Onder het gebouw liggen de metrosporen, daaronder, 14 meter onder straatniveau liggen de 4 doorgaande treinsporen.

rotterdamblaak050709_.JPG rotterdamblaak050709_1.JPG rotterdamblaak050709_10.JPG rotterdamblaak050709_11.JPG rotterdamblaak050709_12.JPG rotterdamblaak050709_13.JPG rotterdamblaak050709_2.JPG rotterdamblaak050709_3.JPG rotterdamblaak050709_4.JPG rotterdamblaak050709_6.JPG rotterdamblaak050709_7.JPG rotterdamblaak050709_8.JPG rotterdamblaak050709_9.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Rotterdam Centraal

Station Rotterdam Centraal is in 1847 geopend als station Delftsche Poort.

Dit station lag niet op de huidige locatie. Op haar eerste locatie verbond Delftsche Poort de Oude Lijn die via Den Haag, Leiden, Haarlem het spoor naar Amsterdam vond.
Door uitbreiding van het spoor richting het zuidoosten richting Dordrecht was de bouw en ligging van het eerste station niet praktisch meer. Er werd een tweede gebouw Delftsche Poort gebouwd, dit gebouw ligt op de hoogte van het huidige CS.

De Tweede Wereldoorlog zorgde voor verwoesting van station Delftsche Poort.
In 1957 werd Rotterdam CS geopend. Dit gebouw werd ontworpen door ir. S. van Ravensteyn, geassisteerd door ir. J.H. Baas.

Hedendage wordt er hard gewerkt aan een nieuw stationsgebouw voor het Centraal Station dat beter aansluit bij de eisen van vandaag en beter tot zijn recht komt tussen de Rotterdamse hoogbouw in het centrum.

rotterdamcentraal10012010(14).JPG rotterdamcentraal10012010(2).JPG rotterdamcentraal10012010(21).JPG rotterdamcentraal10012010(31).JPG rotterdamcentraal10012010(38).JPG rotterdamcentraal10012010(5).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Rotterdam Kleiweg

Rotterdam Kleiweg is een voormalig station aan de Hofpleinlijn. (Rtkw.)

In 1908 is station Kleiweg als station Schiebroek aan de Hofpleinlijn geopend. Het station is in 2006 gesloten. Station Kleiweg lag op maaiveldhoogte. Dit station is afgebroken en is 200 meter noordelijker als viaductstation/halte Melanchthonweg van Randstadrail geopend.

rotterdammelachnweg06112009(4).JPG rotterdammelachnweg06112009(6).JPG rotterdammelachnweg06112009.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Rotterdam Lombardijen

Station Rotterdam Lombardijen is in 1964 als halte met kaartverkoopkeet en houten perrons geopend. (Rlb.)

In 1968 werd het stationsgebouw naar ontwerp van ir. C. Douma geopend. Het betreft een viaductstation, waaronder de Spinozaweg met sneltram ligt. Vanuit het viaduct kon het eilanperron bereikt worden.
Het gebouw werd in 1995 gesloopt in het kader van de geplande 4 sporigheid.

Ir. P.H. van der Ree ontwierp het huidige stationsgebouw dat in 1996 geopend werd.
Vanuit de stationsruimte kan men de 2 eilandperrons bereiken. De perrons hebben beiden een gebogen perronkap van 120 meter.

rotterdamlombardijen10012010(15).JPG rotterdamlombardijen10012010(19).JPG rotterdamlombardijen10012010(2).JPG rotterdamlombardijen10012010(25).JPG rotterdamlombardijen10012010(27).JPG rotterdamlombardijen10012010(31).JPG rotterdamlombardijen10012010(34).JPG rotterdamlombardijen10012010(38).JPG rotterdamlombardijen10012010(49).JPG rotterdamlombardijen10012010(55).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com