N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter A, Anna Paulowna t/m Assen

station Arnemuiden

Stations in Nederland

Letter A, station Anna Paulowna, Apeldoorn, Apeldoorn de Maten, Apeldoorn Osseveld, Appingendam, Arkel, Arnemuiden, Arnhem, Arnhem Velperpoort en Assen.

Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf.

Anna Paulowna (Ana.)

Station Anna Paulowna ligt sinds 1865 tussen Alkmaar en Den Helder aan spoorlijn 174.

Het oorspronkelijke stationsgebouw dat al voor de opening van de spoorlijn afwas uit 1862, (een standaardstation SS 5e klasse) is in 1971 gesloopt toen het vervangen werd door zijn opvolger.

Het huidige stationsgebouw van Anna Paulowna is geopend in 1971 en is een ontwerp van ir. C. Douma.
Dit type stationsgebouw werd in de jaren 70 en 80 meermaals als standaardtype uitgevoerd. Aan de straatzijde rijkt het gebouw de straat met trappen en hellingen om het gebouw op perronhoogte te krijgen.
De bouwstijl typeert zich door het gebruik van gladde geglazuurde bakstenen muren, plat dak en veel glas. Andere haltes en stations waar dit bouwtype toegepast is zijn: Etten-Leur, Schagen, Heerhugowaard en Rotterdam Wilgenplas.

Het spoortraject tussen Schagen en Den Helder is enkelspoor, op station Anna Paulowna zijn 2 sporen aangelegd met aan beide zijden een perron, dit maakt het passeren van uit tegengestelde richting komende treinen mogelijk.

annapalowna10072010(14).JPG annapalowna10072010(16).JPG annapalowna10072010(19).JPG annapalowna10072010(27).JPG annapalowna10072010(36).JPG annapalowna10072010(37).JPG annapalowna10072010(4).JPG annapalowna10072010(50).JPG annapalowna10072010(56).JPG annapalowna10072010(7).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Apeldoorn (Apd.)

Station Apeldoorn is geopend in 1876 aan de Oosterspoorweg, en ligt aan spoorlijn 133.

De Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij verzorgde de aanleg van deze lijn tussen 1872 en 1876.
Vanuit Apeldoorn kan men met de trein reizen in de richting van Deventer, Zutphen en Amersfoort. Ook doet hier de Veluwsche Stoomwegmaatschappij het station van Apeldoorn aan.

apeldoorn250709_.JPG apeldoorn250709_0.JPG apeldoorn250709_1.JPG apeldoorn250709_10.JPG apeldoorn250709_2.JPG apeldoorn250709_3.JPG apeldoorn250709_4.JPG apeldoorn250709_5.JPG apeldoorn250709_6.JPG apeldoorn250709_7.JPG apeldoorn250709_8.JPG apeldoorn250709_9.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Apeldoorn de Maten (Apdm.)

Station Apeldoorn de Maten is geopend op 10 december 2006 aan de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen.

Het stationsgebouw heeft een apart driehoekig vorm dak en bevat 1 perronspoor, direct gelegen aan het gebouw. De spoorlijn Apeldoorn-Zutphen is niet voorzien van bovenleiding.

stations/apeldoorndematen/apeldoorndematen16082010(1).JPG stations/apeldoorndematen/apeldoorndematen16082010(13).JPG stations/apeldoorndematen/apeldoorndematen16082010(15).JPG stations/apeldoorndematen/apeldoorndematen16082010(18).JPG stations/apeldoorndematen/apeldoorndematen16082010(29).JPG stations/apeldoorndematen/apeldoorndematen16082010(33).JPG stations/apeldoorndematen/apeldoorndematen16082010(47).JPG stations/apeldoorndematen/apeldoorndematen16082010(5).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Apeldoorn Osseveld (Apdo.)

Station Apeldoorn Osseveld is geopend op 10 december 2006.

Het station is qua bouwstijl gelijk aan station Twello, dat op dezelfde datum geopend is. Station Apeldoorn Osseveld bestaat uit 2 perrons langs de doorgaande spoorlijn tussen Apeldoorn en Deventer.

apeldoornosseveld31052011(12).JPG apeldoornosseveld31052011(14).JPG apeldoornosseveld31052011(17).JPG apeldoornosseveld31052011(25).JPG apeldoornosseveld31052011(30).JPG apeldoornosseveld31052011(33).JPG apeldoornosseveld31052011(35).JPG apeldoornosseveld31052011(38).JPG apeldoornosseveld31052011(8).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Appingedam (Apg.)

Station Appingedam is geopend in 1884 bij de opening van de lijn Groningen-Delfzijl. (spoorlijn 184)

Tot 1976 stond hier een stationsgebouw van het type Sneek, helaas is dit door brand verwoest.
Het stationsgebouw is nooit herbouwd en bestaat sindsdien uit een simpele abri-opstelling.

appingedam030809(2).JPG appingedam030809(3).JPG appingedam030809(4).JPG appingedam030809.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Arkel (Akl.)

Station Arkel ligt sinds 1883 aan de Betuwelijn, en sinds 2006, de Merwede-Lingelijn.

De staatsspoorwegen zijn verantwoordelijk voor de aanleg van deze lijn, tussen Elst en Dordrecht.

arkel28102009(11).JPG arkel28102009(17).JPG arkel28102009(20).JPG arkel28102009(34).JPG arkel28102009(35).JPG arkel28102009(40).JPG arkel28102009(6).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Arnemuiden (Am.)

Station Arnemuiden is geopend in 1872, tegelijk met de opening van de Zeeuwse lijn. (169)

Het stationsgebouw is een standaardstation 5e klasse van de Staatsspoorwegen. Op de foto's is de brandschade uit 2009 aan de spoorzijde goed te zien.

arnemuiden09052010(12).JPG arnemuiden09052010(16).JPG arnemuiden09052010(19).JPG arnemuiden09052010(27).JPG arnemuiden09052010(3).JPG arnemuiden09052010(37).JPG arnemuiden09052010(4).JPG arnemuiden09052010(44).JPG arnemuiden09052010(50).JPG arnemuiden09052010(56).JPG arnemuiden09052010(69).JPG arnemuiden09052010(77).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Arnhem (Ah.)

Het eerste station van Arnhem is geopend in 1845, gelijktijdig met de opening van de Rhijnspoorweg.(spoorlijn 209)

Sindsdien hebben er diverse stationsgebouwen gestaan, van het laatst gesloopte station, het uit 1954 stammende gebouw van ir. H.G.J. Schelling, heb ik alleen nog enkele foto's kunnen schieten van de Sonsbeekzijde. Dit zeshoekige gebouwtje, met bovenop een ronde koepel, is verwijderd en heeft elders in Arnhem gelukkig een herbestemming.

De hoofdingang van station Arnhem is al jaren een bouwput. Reizigers zijn inmiddels bijna gewend aan de omleggingen en talloze onbeschutte omwegen.
Zodra er meer zichtbaar resultaat is rond het nieuwe station Arnhem, wordt het fotoalbum hiervan uitgebreid.

arnhem250709_.JPG arnhem250709_1.JPG arnhem250709_2.JPG arnhem250709_3.JPG arnhem250709_4.JPG arnhem250709_5.JPG arnhem250709_6.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Arnhem Velperpoort (Ahp.)

Het eerste station Arnhem Velperpoort heeft van 1893 t/m 1918 bestaan aan spoorlijn 210.

In 1953 is Arnhem Velperpoort heropend aan de verhoogde spoorbaan en net gereed gekomen bovenleiding tussen Arnhem en Zutphen. Het gebouw uit 1953 van ir. K. van der Gaast hangt tegen de spoordijk aan direct naast het viaduct richting Velp. (Velperpoort)

Door forse toename van verkeer in de nabije omgeving was er behoefte aan een nieuwe onderdoorgang, naast de Velperpoort, zodat snel en traag verkeer gescheiden van elkaar konden passeren. Ook het station had behoefte aan uitbreiding.
Richting centrum werd een nieuwe doorgang gemaakt in de spoordijk voor voetgangers en fietsers en verrees er in 1988 aan beide spoorkanten een trap/stationsgebouw om de sporen te kunnen bereiken.
Sinds de opening van ir. R.M.J.A. Steenhuis zijn ontwerp station in 1988, is het gebouw uit 1953 overbodig geworden, maar is wel al als monument bespaard gebleven.

stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(18).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(19).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(20).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(26).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(33).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(37).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(4).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(41).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(49).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(53).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(59).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(62).JPG stations/arnhemvelperpoort/arnhemvelperpoort24072010(7).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Assen (Asn.)

Het huidige kubusvormige stationsgebouw van Assen is geopend in 1989, naar ontwerp van ir. R.M.J.A. Steenhuis.

Dit gebouw, dat voor het oog haaks op het spoor ligt in plaats van een vlakke muur op de spoorzijde, vervangt het oude stationsgebouw uit 1868. Station Assen ligt aan spoorlijn 169.

Tegenwoordig ligt station Assen weer net als bij de opening van het station tussen de spoorlijn Meppel-Groningen.
De NOLS (Noordoosterlocaalspoorweg), had in 1905 ook een spoorverbinding tussen Stadskanaal en Assen, deze lijn is kort voor de tweede wereldoorlog gesloten en in 1977 opgebroken.

assen220809(15).JPG assen220809(17).JPG assen220809(19).JPG assen220809(2).JPG assen220809(26).JPG assen220809(7).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com