N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter S, Soest t/m Swalmen

station Soestdijk

Stations in Nederland

Letter S. Stations Soest, Soestdijk, Soest Zuid, Stadskanaal, Stedum, Steenwijk, Susteren en Swalmen.

Soest

Station Soest ligt aan de Stichtse spoorlijn. (spoorlijn 239)

De spoorlijn Den Dolder-Baarn (aangelegd door de ULS), en het stationsgebouw van Soest, zijn in 1898 geopend.

De Stichtse lijn is enkelsporig, op station Soest liggen 2 perronsporen, zodat treinen elkaar hier kunnen passeren.
Het markante stationsgebouw met sierlijk ingezette kleurfiguren in de bakstenen en aangebouwde perronoverkapping is het ontwerp van ir. J.F. Klinkhamer.

soest05022010(12).JPG soest05022010(13).JPG soest05022010(17).JPG soest05022010(26).JPG soest05022010(33).JPG soest05022010(34).JPG soest05022010(37).JPG soest05022010(42).JPG soest05022010(49).JPG soest05022010(7).JPG soestdakkapel05022010.JPG












Soestdijk

Station Soestdijk ligt sinds 1898 aan de toen nieuw aangelegde Stichtse lijn. (spoorlijn 239)

Deze spoorweg is aangelegd door de Utrechtse Lokaal Spoorwegmaatschappij en loopt van Den Dolder tot Baarn.

Het stationsgebouw van ir. J.F. Klinkhamer is een klein knus gebouwtje met een koninklijke wachtloge. Station Soestijk ligt aan een enkelsporig perron, gelegen in een bocht.

soestdijk05022010(10).JPG soestdijk05022010(14).JPG soestdijk05022010(2).JPG soestdijk05022010(20).JPG soestdijk05022010(25).JPG soestdijk05022010(27).JPG soestdijk05022010(32).JPG soestdijk05022010(34).JPG soestdijk05022010(39).JPG soestdijk05022010(43).JPG soestdijk05022010(47).JPG












Soest Zuid

Soest Zuid is de tweede halte van Soest, en is geopend in 1963.

Soest ligt aan de Stichtse lijn, deze is in 1898 in gebruik genomen en aangelegd door de Utrechtse Lokaal Spoorwegmaatschappij.
Het stationsgebouw van Soest Zuid is van het bouwtype "Vierlingsbeek". De naam van dit type station komt van het (inmiddels gesloopte) stationsgebouw van Vierlingsbeek, dat als eerste in deze reeks geopend is.

soestzuid05022010(11).JPG soestzuid05022010(14).JPG soestzuid05022010(17).JPG soestzuid05022010(3).JPG soestzuid05022010(6).JPG soestzuid05022010.JPG












Stadskanaal

Het oude NOLS station Stadskanaal is geopend op 15 juni 1905. (Skn.)

Voor het personenvervoer is station Stadskanaal 17 mei 1953 gesloten. Het goederenverkeer heeft nog tot 1990 de weg naar Stadskanaal gevonden.
Het oorspronkelijke stationsgebouw van Stadskanaal was een standaardstation NOLS 2e klasse. Dit gebouw is in 1979 gesloopt.

De NOLS (Noord-Ooster Locaalspoorweg) heeft aan het begin van de 20e eeuw een aardig spoorwegnet gebouwd. Stadskanaal was een knooppunt van verschillende spoorlijnen.
Zo was Stadskanaal o.a. begin en eindpunt van de spoorlijnen Zwolle-Stadskanaal en Assen-Stadskanaal. Verder ging de spoorlijn vanaf Stadskanaal richting Veendam (waar bij Gasselternijveenschemond de aftakking richting Assen was) en de STAR spoorlijn naar Ter Apel aan de Duitse grens. (STAR=Stadskanaal Ter Apel van de Groningsch Drentsche Spoorwegmaatschappij.)

Vanaf 1994 is de lijn Veendam-Stadskanaal-Musselkanaal als museumspoorlijn heropent door de STAR (Stadskanaal Rail, anders dan bovengenoemde STAR.)
De STAR heeft haar hoofdonderkomen op het terrein van het oorspronkelijke station Stadskanaal. De STAR heeft in 1997 een nieuw stationsgebouw voor Stadskanaal gebouwd.

stations/stadskanaal/stadskanaal25062010(2).JPG stations/stadskanaal/stadskanaal25062010(4).JPG stations/stadskanaal/stadskanaal25062010(6).JPG stations/stadskanaal/stadskanaal27062010(1).JPG stations/stadskanaal/stadskanaal27062010(2).JPG stations/stadskanaal/stadskanaal27062010(3).JPG stations/stadskanaal/stadskanaal27062010(4).JPG stations/stadskanaal/stadskanaal27062010(5).JPG stations/stadskanaal/stadskanaal27062010.JPG












Stedum

Station Stedum ligt in de provincie Groningen aan spoorlijn 184. (Gronongen-Delfzijl)

De Staatsspoorwegen hebben de spoorweg en de stationsgebouwen langs deze spoorlijn gebouwd. De lijn is geopend in 1884.

Zoals bij vele stations, is het oude stationsgebouw van Stedum (bouwstijl Loppersum) afgebroken. Dit gebeurde in 1973 in Stedum en sindsdien is het ook hier een betonnen wachtband (perron) en abri.

stedum030809(2).jpg stedum030809(4).JPG stedum030809(6).JPG stedum030809(7).JPG stedum030809(8).JPG stedum030809.JPG












Steenwijk

Station Steenwijk is geopend op 15 januari 1868. (Swk.)

Steenwijk ligt langs de spoorlijn die is aangelegd door de Staatsspoorwegen (SS).
Het betreft de eerste staatsaanleg, lijn A. (Spoorlijn 161 volgens boek Spoorwegstations in Nederland.)

Het huidige stationsgebouw is geopend in 1972, ontwerper is ir. C. Douma.
Steenwijk beschikt over een eilandperron met een overdekt gedeelte van ca. 80 meter.
Het stationsgebouw is vrij breed voor een plaats als Steenwijk. Dit komt omdat er bij de oplevering van het gebouw naast de loketverkoop van de N.S. en een stationsrestauratie ook een postkantoor in het pand huisvestte.

stations/steenwijk/steenwijk04092010(2).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(20).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(25).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(26).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(32).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(34).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(37).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(38).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(40).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(51).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(56).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(61).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(69).JPG stations/steenwijk/steenwijk04092010(77).JPG












Susteren

Het station van Susteren is geopend in 1866 aan de spoorlijn Maastricht-Venlo. (spoorlijn 166)

De staatsspoorwegen zijn verantwoordelijk voor bouw van de stationsgebouwen en spoorlijn. Oorspronkelijk stond er in Susteren een stationsgebouw van het type SS standaardstation 5e klasse. Dit gebouw is in 1975 gesloopt.

In 1976 is er een nieuw stationsgebouw geplaatst. Het type stationsgebouw is Sextant, een houten zeshoekig gebouw met grote ramen aan de wacht/loketzijde. Oorspronkelijk werd dit type station gebouwd bij nieuwe voorstadshaltes in de jaren 80 van de 20e eeuw en niet als vervanging van een bestaand gebouw.

susteren22052010(10).JPG susteren22052010(16).JPG susteren22052010(22).JPG susteren22052010(27).JPG susteren22052010(33).JPG susteren22052010(44).JPG susteren22052010(8).JPG












Swalmen

Station Swalmen ligt sinds 1863 aan spoorlijn 166 in Limburg, tussen Venlo en Roermond in.

Het station van Swalmen en spoorlijn 166 (Maastricht-Venlo) is aangelegd door de Staatsspoorwegen. Oorspronkelijk had Swalmen de beschikking over een SS 5e klasse standaardstation, dat aan een zijde later uitgebouwd is.

Het stationsgebouw staat er nog wel, maar in 2003 is het spoor in Swalmen verlegd voor de aanleg van rijksweg A 73. Het spoor is een meter of 100 richting westen afgebogen, zodat het oude stationsgebouw een meter of honderd van het spoor vandaan ligt.

In 2004 is het nieuwe station van Swalmen op haar nieuwe locatie geopend.

swalmen18102009(11).JPG swalmen18102009(12).JPG swalmen18102009(13).JPG swalmen18102009(17).JPG swalmen18102009(18).JPG swalmen18102009(19).JPG swalmen18102009(20).JPG swalmen18102009(3).JPG swalmen18102009(4).JPG swalmen18102009(5).JPG swalmen18102009.JPG
























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com