N-spoor.com | ||
|
Fotoalbum stations, stations in Utrecht
![]()
Stations in NederlandLetter U, stations in Utrecht. Utrecht CS, Utrecht Lunetten, Utrecht Maliebaan, Utrecht Overvecht en Utrecht Terwijde. ![]() Utrecht CentraalStation Utrecht Centraal is het grootste spoorknooppunt van Nederland. Daarbuiten heeft het ook de grootste oppervlakte van stationsgebied van het land.
Op de plaats van het huidige station is in 1843 het eerste station van Utrecht geopend. De lijn liep eerst van Amsterdam naar Utrecht, deze lijn is aangelegd door de Nederlandsche Rhijnspooweg Maatschappij.
later is deze lijn doorverbonden naar Arnhem. Vanaf de begintijd van spoors Utrecht heeft de stad rond en in het centrum meerdere stations gekend, sommige kenden aparte spoorwegen, deze werden samengevoegd met de bestaande sporen op het Centraal Station, en er zijn meerdere stations gesloten en gesloopt. Er valt eigenlijk niet makkelijk een korte beschrijving te maken van een station van dit formaat, door onder andere constante veranderingen in de maatschappij, en een constante groei van het aantal reizigers is het complex bijna chronisch onderhevig aan verbouwingen, vernieuwingen en aanpassingen.
Het stationsgebouw van Utrecht Centraal is eigenlijk in 1970 de vorm gaan krijgen die het nu in hoofdlijnen nog heeft. Aan de ene zijde van het station vindt men het overdekte winkelcentrum Hoog Catharijne, aan de andere kant van het station bevinden zich onder andere de Jaarbeurshallen.
![]() Utrecht LunettenHet oude eerste station van Lunetten werd geopend in 1874, en heeft tot 1932 bestaan door samenvoeging van de spoorwegen. In 1980 is station Utrecht Lunetten, een stuk zuidelijker, als voorstadhalte geopend. Bij de opening werd een sober gebouwtje, en evenzo sobere abri's op de perrons geplaatst.
![]() Utrecht MaliebaanDe Bouw van station Utrecht Maliebaan begon in 1873 en kwam gereed in 1874. Het gebouw werd gebouwd in opdracht van de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij. Voordat de deuren van station Maliebaan opengingen, werd Utrecht al bediend door 2 andere spoorwegmaatschappijen, de SS en NRS.
In 1870 kreeg de HIJSM concessies voor de bouw van de Oosterspoorlijn. Deze lijn begon in Amsterdam richting zuiden tot Hilversum. Vanaf Hilversum oostwaarts richting Baarn, Amersfoort en Apeldoorn. In de glorieuze jaren dat Maliebaan als station in functie was, is de omgeving en het gebouw meermaals veranderd/aangepast.
In 1939 fusseerde de HIJSM met de SS (staatsspoorwegen). Omdat beide maatschappijen over een station beschikten in het centrum van Utrecht,
was er een station teveel en is station Maliebaan als reizigersstation gesloten. (Het spoorwegmuseum zelf was al in 1927 opgericht, maar bevond zich toen nog niet op de huidige locatie.)
![]() Utrecht OvervechtStation Utrcht Overvecht is in 1968 geopend.
Bij de opening van station Overvecht is het stationsgebouw type Sextant van ir. C. Douma geplaatst aan de 2 sporige spoorweg. Voor de meeste stations die in eerste instantie in type sextant uitgevoerd zijn, geldt dat de gebouwen doorverhuurd, gesloten of gesloopt zijn.
In het geval van Utrecht Overvecht geldt een ander verhaal. Tegenwoordig heeft station Utrecht Overvecht 4 perronsporen, en zoals uit de foto's blijkt een totaal andere uitstraling dan bij het type Sextant.
![]() Utrecht TerwijdeStation Utrecht Terwijde is geopend in 2003.
Men wist dat er in het bestemmingsplan een verhoogde spoorweg aangelegd zou worden, en zette voor dit station een simpele tijdelijke constructie neer.
|