N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter B, Baarn t/m Bedum

station Baarn NCS

Stations in Nederland

Letter B, stations in Baarn, Baflo, Barendrecht, Barneveld Centrum, Barneveld Noord en Bedum.

Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf.

Baarn

Bovenaan deze pagina staat een foto van een restaurant, tot 1948 was dit het station Baarn NCS, waarvandaan de trein via Soestdijk en Soest naar Den Dolder reed. Vanaf 1948 is de lijn een paar honderd meter doorgetrokken tot station Baarn, waardoor Baarn NCS overbodig werd, en bij eventueel overstappen een paar honderd meter bespaart werd.

Het stationsgebouw van Baarn dateert uit 1874, in een vleugel van dit stationsgebouw, bevindt zich de Koninklijke wachtkamer. Deze is alleen met bepaalde gelegenheden onder begeleiding te bezoeken.

baarn05022010(12).JPG baarn05022010(16).JPG baarn05022010(21).JPG baarn05022010(22).JPG baarn05022010(26).JPG baarn05022010(29).JPG baarn05022010(31).JPG baarn05022010(4).JPG baarn05022010(46).JPG baarn05022010(51).JPG baarn05022010(57).JPG baarn05022010(63).JPG baarn05022010(68).JPG baarn05022010(70).JPG baarn05022010(73).JPG baarn05022010(8).JPG











Baflo

Baflo ligt aan de spoorlijn Groningen-Roodeschool.

De Groninger Lokaalspoorwegmaatschappij opende de in 1893 aangelegde lijn, en daarmee ook het nog huidige stationsgebouw van Baflo.

baflo030809(2).JPG baflo030809(3).JPG baflo030809(5).JPG baflo030809(6).JPG baflo030809(7).JPG baflo030809.JPG











Barendrecht

Vanaf 1872 heeft Barendrecht een stationsgebouw.

Dit eerste stationsgebouw was een ss 4e klasse station. In 1973 is dit gebouw gesloopt en vervangen door een inmiddels ook verdwenen bouwwerk.

Rond de eeuwwisseling is het spoor rondom Barendrecht verdubbeld, en is er een betere ontsluiting ontstaan voor rangeerterrein de Kijfhoek, dat zo'n beetje op de hoek van het huidige station begint.
In 2001 is het huidige stationsgebouw geopend. De 4 aankomende sporen, en perronsporen liggen in tunnelbakken, die in deze uitgravingen geplaatst zijn. Aan de oostzijde van de perrons komt daglicht binnen via de muur die geheel van glas is.
Boven de sporen ligt de stationshal die direct toegang verschaft tot het grote parkeerdak.

barendrecht28102009(11).JPG barendrecht28102009(15).JPG barendrecht28102009(21).JPG barendrecht28102009(26).JPG barendrecht28102009(29).JPG barendrecht28102009(3).JPG barendrecht28102009(34).JPG barendrecht28102009(40).JPG barendrecht28102009(43).JPG barendrecht28102009(46).JPG barendrecht28102009(52).JPG











Barneveld Centrum

Station Barneveld ligt aan het oorspronkelijke Kippenlijntje tussen Nijkerk en Ede.

Na de opening van station Barneveld heeft het andere namen gekend dan nu, en bezat Barneveld ter hoogte van station Centrum ook een fors rangeerterrein. In de 80er jaren van de 20e eeuw is het gebied rondom het station ingrijpend veranderd.

In 1978 is het oude NCS stationsgebouw gesloopt en vervangen door type Beilen.

Van het type Beilen (eerste station van dit type, vandaar de naam Beilen), zijn er tussen 1970 en 1980 een aantal gebouwd voor kleine landelijke gemeenten.
Op de plaatsen waar dit type gebouwd is, was meestal al sprake van een ouder, groter stationsgebouw, waarvan het onderhoud in die tijd te veel kosten met zich meebracht. De stationsgebouwen werden gesloopt en vervangen door dit type.

Ook het type Beilen is onderhevig aan de verandering van bestemmingsplan van stationsgebouwen.
Door de inzet van minder NS personeel op stations (vervangen door kaartautomaten), werden gebouwen als deze snel overbodig. De sloop van deze gebouwen is helaas al enkele malen uitgevoerd, maar herbestemming door particuliere ondernemers die hun intrek in deze gebouwen nemen, redden vele gebouwen hedendage van de slopershamer.

Het ontwerp van stations type Beilen komt van ir. C. Douma. Voorbeelden van station type Beilen zijn onder andere: Buitenpost, Ravenstein, Veenwouden, Wijchen en Zuidhorn.

Hedendage wordt het oude Kippenlijntje bediend door Connexxion, en is de naam omgedoopt tot Valleilijn. Connexxion verzorgt het personenvervoer tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

barneveldcentrum27032010(14).JPG barneveldcentrum27032010(19).JPG barneveldcentrum27032010(22).JPG barneveldcentrum27032010(25).JPG barneveldcentrum27032010(6).JPG barneveldcentrum27032010(8).JPG











Barneveld Noord

Station Barneveld Noord is geopend vanaf 1938.

In 1937 is er aan het spoor tussen Amersfoort en Apeldoorn ter hoogte van Barneveld een verbindingsboog gelegd naar het toenmalige Kippenlijntje.
Precies in deze boog, ligt het enkelsporige station Barneveld Noord. Deze verbindingsboog is tegenwoordig het einde van het oorspronkelijke lijntje, dat tot Nijkerk liep.

De naam van deze spoorlijn is veranderd van Kippenlijn in Valleilijn, sinds Connexxion de exploitatie Amersfoort-Ede-Wageningen van de Nederlandse Spoorwegen overnam.

barneveldnoord27032010(10).JPG barneveldnoord27032010(12).JPG barneveldnoord27032010(13).JPG barneveldnoord27032010(3).JPG barneveldnoord27032010(8).JPG











Bedum

Bedum is door het Staatsspoorbedrijf in 1884 aan het spoorwegnet aangesloten, door de opening van de spoorweg Groningen-Delfszijl.

In 1884 werd ook het eerste stationsgebouw geopend.
Dit gebouw werd in 1975 gesloopt en vervangen door abri's

bedum030809(2).JPG bedum030809(5).JPG bedum030809(6).JPG bedum030809(7).JPG bedum030809(8).JPG bedum030809.JPG























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2010 www.n-spoor.com