N-spoor.com | ||
|
Foto en informatiepagina stations, letter B, Breda t/m Bussum Zuid.
![]()
Stations in Nederland
Letter B, stations
Breda,
Breda Prinsenbeek,
Breukelen,
Brummen,
Buitenpost,
Bunde,
Bunnik,
Bussum Zuid.
Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf. ![]() Breda (Bd.)
Vanaf 1862 is Breda al met het Nederlandse spoorwegnet verbonden, de bouw van een echt stationsgebouw heeft lang op zich laten
wachten. Breda heeft eigenlijk tot ongeveer 1976 een houten noodgebouw als station gekend. Breda 2009: Nu heeft station Breda nog 5 perronsporen, maar er komen 2 perronsporen bij. Namelijk 2 sporen die de ontsluiting met de Hogesnelheidslijn realiseren. De perrons en toegangswegen zijn al gereed, het wachten is nu nog op de praktijk; het rijden. Sinds april 2011 rijden de treinen over de hogesnelheidslijn door naar Breda, en zijn alle perronsporen in gebruik.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Breda Prinsenbeek (Bdpb.)Station Breda-Prinsenbeek is in 1988 geopend. Prinsenbeek was toen nog een zelfstandige gemeente, maar is inmiddels geannexeerd door Breda. De omgeving van het station is in de jaren ingrijpend veranderd. Een enorme brug overspant het station Breda-Prinsenbeek, de later aangelegde HSL-Zuid en de verbreedde rijksweg A16. De bouwstijl van station Breda-Prinsenbeek is kenmerkend voor de voorstadhaltes van de NS in de jaren 90 van de vorige eeuw. Er zijn er tal van gebouwd, zoals onder andere Oss West (1981), Rosmalen (1981), Doetinchem de Huet (1985), Hoorn Kersenboogerd (1986), Vlissingen Souburg (1986), 's-Hertogenbosch Oost (1987), Maastricht Randwijck (1987), Deventer Colmschate (1989) en Zaandam Kogerveld (1989).
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Breukelen (Bkl.)Het eerste stationsgebouw van Breukelen stamt uit 1874.
Dit eerste gebouw is in de tweede wereldoorlog zwaar beschadigd, en hierna weer herbouwd. Vanaf de perrons heeft men een mooi uitzicht over de fly-over, waarvandaan de treinen elkaar ongelijkvloers kunnen kruisen. Hierna leiden de sporen Richting Utrecht en Rotterdam.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Brummen (Bmn.)De eerste opening van station Brummen was op 2 februari 1865.
Brummen ligt aan staatslijn A (Arnhem-Leeuwarden), gebouwd door de Staatsspoorwegen tussen Arnhem en Zuthen (IJssellijn).
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Buitenpost (Bp.)
Station Buitenpost ligt aan de noordzijde van het Friese Buitenpost.
Het type stationsgebouw is vernoemd naar het eerst opgeleverde station van dit type, station Beilen.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Bunde (Bde.)Station Bunde is in 1862 geopend. (Bde.)
Oorspronkelijk stond er bij station een standaardtype stationsgebouw SS 5e klasse.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Bunnik (Bnk.)Station Bunnik bestaat sinds 1902. Het is een halte met 2 doorgaande sporen, met aan ieder spoor een perron.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen. De foto bovenaan deze pagina, is van een museumstel Plan U. Deze passage op station Bunnik heb ik gefilmd, en is hieronder te zien.
![]() Bussum Zuid (Bsmz.)Station Bussum Zuid is in 1970 geopend als voorstadhalte.
Het oude stationsgebouw (dat buiten gebruik is), is van het type Sextant.
De bouw van het type sextant was van de Nederlandse Spoorwegen uit, een logisch bouwtype. Hedendage zijn er inderdaad haltes (gebouwen) afgebroken, waarvan het station met gebouw niet rendabel was (Delft Zuid, Dordrecht Zuid) Er zijn ook gebouwen van dit type blijven staan die herbestemd zijn of nog wachten op herbestemming (..of sloop), voorbeelden hiervan zijn onder andere Eindhoven Beukenlaan en Bussum Zuid. Ook waren er haltes die juist snel te klein bleken te worden voor dit type stationsgebouw, in deze gevallen werd het Sextant gesloopt, en een nieuw (groter) gebouw voor teruggeplaatst. Voorbeelden hiervan zijn Utrecht Overvecht en Rotterdam Alexander, waar zelfs de intercity's halt houden.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
|