N-spoor.com | ||
|
Fotoalbum stations, letter C
![]()
Stations in Nederland
Letter C, stations Capelle Schollevaar, Castricum, Chevremont, Coevorden, Cuijk en Culemborg. Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf. ![]() Capelle SchollevaarHet station van Capelle is in 1935 gesloten door een tekort aan reizigers. In de jaren 70 en 80 van de 20e eeuw, is Capelle a/d IJssel flink gegroeid en is er in de toenmalige nieuwbouwwijk Schollevaar het station Capelle Schollevaar geopend.
![]() CastricumStation Castricum is geopend op 1 mei 1867. (spoorlijn 174) Het huidige stationsgebouw van Castricum komt uit 1969, het ontwerp is van ir. C. Douma.
![]() ChevremontStation Chevremont ligt in de wijk Chevremont, Kerkrade.
Het station is geopend in 1930. In het bestaan van dit station hebben er 2 stationsgebouwen gestaan.
![]() CoevordenHet eerste stationsgebouw van Coevorden komt uit 1903. (spoorlijn 201) In 1899 ontstond de NOLS, de Noordoosterlokaalspoorweg-Maatschappij, welke de aanleg van onder andere de spoorlijn Zwolle-Emmen (eindpunt was Stadskanaal) in fases aanlegde en opende. De fase tussen Ommen en Coevorden is in 1904 geopend, een jaar na voltooing van het NOLS standaardtype 1e klas-station van ir. E. Cuypers. Het oude NOLS station van Coevorden was eind 20e eeuw zo toegetakeld door de weersinvloeden van talloze decenia, in combinatie van chronisch tekort aan onderhoud, dat het in 1976 vervangen is door nieuwbouw.
Ir. C. Douma ontwierp twee kleine gebouwen voor het stationsplein, tussen deze 2 gebouwen bevindt zich de toegang tot de sporen. Deze 2 gebouwtjes delen gezamenlijk
een dak die ook de toegang tot de sporen overdekt.
![]() CuijkStation Cuijk is geopend in 1883, aan de Maaslijn en ligt tussen Nijmegen en Venlo.(spoorlijn 178)
![]() CulemborgStation Culemborg ligt sinds 1868 aan de spoorlijn Utrecht-Den Bosch. Het huidige betonnen stationsgebouw van ir. C. Douma uit 1974 vervangt het oude gebouw uit 1867.
|