N-spoor.com

Familiepark Nienoord, stations noord Groningen en oost Friesland. (2 t/m 5 augustus 2009)

ingang familiepark Nienoord

klik hier om naar de fotopagina van familiepark Nienoord te gaan.

Het idee

Op een middag zat ik op de koffie bij mijn ouders, mijn moeder zei toen dat ze mijn neefjes Giovanni en Calvin had beloofd om een paar daagjes weg te gaan, ze was zoekende achter haar laptop en vroeg of ik iets wist.

In mijn achterhoofd herinnerde ik mij nog uit mijn jeugd fotos van een familiepark wat voor een groot deel uit treinbanen (zowel om naar te kijken, mee te spelen of in mee te rijden) bestaat. Dit park heet familiepark Nienoord, gelegen op landgoed Nienoord te Leek (Groningen). Ik benoemde dit, en zei dat als ze daar in de buurt iets leuks kon vinden, dat ik wel mee zou gaan, ik had immers toch geen vakantie gepland. Op de internetsite van Nienoord zagen we dat er zich op het park 2 4-persoons trekkershutten bevinden, deze waren voor een leuke prijs te huur, zo gezegd, zo gedaan. 1 telefoontje later was onze mini-vakantie geboekt.

Calvin, Giovanni en maCalvin, Giovanni en ma lekker bezig
















In de aanloop naar 2 augustus, heb ik een aantal studies over de omgeving gedaan, natuurlijk veel te veel te vinden om in een paar dagen te bezoeken. Dat werd keuzes maken. Uiteindelijk had ik besloten om 1 van de dagen in Leek te besteden aan de omgeving te noorden van de stad Groningen, en de stations tussen Leeuwarden en Groningen in. De rest van de tijd zou ik op het park blijven (gezien de themas die dit park herbergt, en met mijn moeder en neefjes erbij, helemaal geen probleem) .

2 augustus 2009

Eindelijk is het zover, zondagochtend 10 uur, de weersvooruitzichten zijn gunstig, in de ochtend nog zware buien, maar in de middag droog. De dagen erna blijft het droog met een graad of 23. We rijden op het gemak (niet per trein maar met de auto) richting Groningen. Onderweg hebben we nog vele (hoos-) buien.

Uiteindelijk in Leek aangekomen, blijken de weersvoorspellingen toch niet helemaal te kloppen. Erg jammer, vooral omdat er ook alleen op zondag met stoomtreinen op de 1:7 en 1:8 banen gereden wordt. Het regent vrijwel de gehele middag. De "meesters" (machinisten) van de 1:7 baan hielden het zelfs voor 4 uur in de middag al voor gezien. Ik ben maar in een van de overdekte speeltuinen gaan zitten, en heb vast de H0 baan die uiteraard ook binnen ligt, vast gefotografeerd.

Giovanni in ballenbak

Tegen de avond draait het weer om, er is zelfs een lekker avondzonnetje. Het park is gesloten, iedereen was weg. Daar zaten we op ons prive-familiepark, vooraf had ik al aan het personeel gevraagd of we na sluitingstijd gebruik van de speeltuin mochten maken, we logeren er immers ook in hetzelfde park. Het personeel zei dat zolang iets niet afgesloten was, je er ten alle tijden gebruik van mag maken. Dat is natuurlijk super, vooral als je daar zelf met 2 jonge kinderen zit (5 en 8 jaar), en veel fotos wilt maken van spoorverlopen en spoorbanen in het park, dit is veel makkelijker in een leeg park!

Het weer zoals nu beschreven is de trend van de hele verdere vakantie (van 4 dagen), zon, blauwe lucht met een enkele mooie stapelwolk.

Maandag 3 augustus 2009,stations

tekening sporen en stations noord-oost Nederland

Het is vandaag meteen reizen, na een nacht in een trekkershut was ik blij dat het weer dag was, het is erg gezellig, maar ook erg op elkaar. Na het ontbijt vertrek ik richting noorden, het eerste station dat ik ga bezoeken is Zuidhorn, en vanaf hier naar het westen richting Leeuwarden. De stations langs de lijn Groningen Leeuwarden tot Leeuwarden Cammingaburen staan op de planning. Dit zijn de stations Zuidhorn, Grijpskerk, Buitenpost, Zwaagwesteinde Veenwouden en Hurdegaryp (in de volgorde die ik rijd.

Mij is tijdens deze rit weer eens een gevoel naar boven gekomen, ik vind geluk geen standaard-toestand, maar een momentopname. Nu wil ik kwijt dat ik vele van deze momenten heb gekend tijdens deze reis. Ik was helemaal alleen, en had in een zo uitgestrekt landschap met een zo dunne bebouwing ( ik kom zelf uit de randstad, dus ken in mijn omgeving geen dun bebouwde stukken grond) Het weer met de mooie wolkenformaties speelde ook een grote rol in mijn gevoel, gewoon uniek!!!

mede geluk bepaler...

De stations die ik op deze reis heb bezocht zijn overigens per station terug te vinden in een apart fotoalbum. Klik hier om naar de startpagina te gaan voor de fotoalbums van de stations.

Na de eerste reeks stations ben ik naar de stad Groningen gereden, om in mijn gevoel te blijven(niet in stedelijk terrein vertoeven), ben ik meteen voor de stad naar het noorden afgeslagen, ik ben begonnen met de meest noordelijk gelegen reizigersspoorweg van Nederland: Winsum, Baflo, Warffum, Usquert, Uithuizen, Uithuizermeeden en als laatste het noordelijkst gelegen station van Nederland, Roodeschool. De terugweg ging een lijn zuidelijker, de stations Delfzijl, Appingedam, Loppersum, Stedum en Bedum zijn hier vastgelegd op de gevoelige plaat.

traptreinenen op parkrail en wiel traptreinen

Omdat het al laat was en ik geen geld bij me had, en toch nog moest eten, heb ik onderweg nog een pinautomaat gezocht. Ik moet bekennen dat dit erg moeilijk was, er zijn niet veel pingelegenheden, en het vinden van een patatzaak (en vooral een die open is) is erg moeilijk.
Uiteindelijk is dit pas in Leek gelukt, op loopafstand van het begin van deze stationstocht: Landgoed Nienoord.

Nogmaals de link naar de fotoalbums van de stations, druk hier om de naar de startpagina te gaan voor de stations-foto-pagina.

Na aankomst op het park heb ik op het (wederom verlaten) familiepark foto’s gemaakt van de trace’s over het park.

restaurant op parkde trekkershutten

Dinsdag en woensdag 4 en 5 augustus 2009

De laatste dag en ochtend voor vertrek heb ik ingedeeld om op en om het park te fotograferen. Helaas was het weer alleen voor de Genzelbahn afgelopen zondag te slecht om te rijden, deze rijden namelijk alleen op zon- en feestdagen, deze baan heb ik dus zeer weinig materiaal van.

glijden...!!!

Deze tijd zijn we met zijn vieren prima doorgekomen, en is voor allen ook nog voor herhaling vatbaar. De rest van het verslag zal alleen over de modelbanen gaan, zoals deze te vinden zijn op familiepark Nienoord.



H0 baan in donker

H0 1 op 87

Er bevind zich een grote, in schaal H0, modelbaan van meer dan 100 vierkante meter, de grootste H0 baan van Noord-Nederland.

Op deze baan zijn tal van thema’s te vinden, ook zijn er meerdere landschapstypen te vinden. Het team van hobbyisten bouwt ieder jaar nog bij, zodat de frequentere bezoeker ook zo af en toe nog iets nieuws te zien krijgt.

De modelbaan bevind zich in het entreegebouw, direct achter de kassa naar links. In de ruimte waarin zich de H0 baan en kassa bevinden zich ook nog tal van vitrines, waarin ook veel materiaal uitgestald in verschillende schalen (waaronder ook o.a. schaal N 1 op 160).

De fotoalbums van de spoorbanen op Nienoord bereikt u, door op deze knop te drukken.



LGB modelbaan Nienoord

LGB, schaal 1 op 22,5

Deze enorme Lehmann Gross Bahn (LGB) modelbaan bevat honderden meters rails, gelegd over een in stijl aangelegde tuin met vele Pola huizen en andere decoratie stukken.

De baan bestaat uit een dubbelsporige hoofdbaan die de gehele oppervlakte door vele bochten en meerdere niveauverschillen de tuin passeren. Vanaf het hoofdspoor leiden er meerdere aftakkingen, zoals een lokaalspoor en een heuse tandradbaan.

Op de LGB baan bevinden zich meerdere stations, en ook een tuinhuis, waarin de treinen gestald worden, en er onderhoud en reparatie aan de vele treinen kan plaatsvinden.

De fotoalbums van de spoorbanen op Nienoord bereikt u, door op deze knop te drukken.




station Nienoordspoor

Nienoordspoor, schaal 1 op 8, afstand tussen rails, 184mm

De spoorbaan van Nienoordspoor ligt direct voor de ingang van het familiepark. De baan begint in een dubbelsporig station. Om het station zijn er diverse rangeersporen, en spoorgebouwen te vinden. De treinen maken vanuit het station een ronde van ongeveer 400 meter, dwars door de bossen van het landgoed, over in schaal aangelegde bruggen, waarna de trein weer in het station terukeert.

Nienoordspoor rijdt in de weekends met stoomtractie, en buiten de weekends wordt er met verbrandingsmotor-tractie gereden.

Tegen een kleine vergoeding (in 2009 was dit euro 0,50) kan u een kaartje kopen en met deze schitterende spoorbaan meerijden.

De fotoalbums van de spoorbanen op Nienoord bereikt u, door op deze knop te drukken.




Genzelbahn

Genzelbahn, schaal 1 op 7, afstand tussen rails, 203mm

Het station van de Genzelbahn is gelegen in het park zelf. De Genzelbahn heeft een compleet rangeerterrein inclusief draaischijf in het stationsgebied staan. Het station beschikt over 2 perrons waaruit de stoomtrein met zijn passagiers vertrekt. Uit het station gereden, rijdt de station eerst een stuk over het park heen. Na een onbewaakte overgang passeert de trein eerst een loods waarin de treinen via een wisselspoor in gestalt kunnen worden. Hierna neemt de trein een bocht naar links, en rijdt na een wissel een stuk bos over het landgoed in. De trein maakt een rondje en komt op het andere spoor van hetzelfde wissel het bos weer uit, hierna vervolgt de trein zijn weg terug naar het station.

Terug op het station laat de trein zijn wagons los, en draait de locomotief op een draaischijf achter het station, waarna de locomotief via een inhaalspoor weer voor de trein gespannen wordt.

Draaischijf Genzelbahn

De totale lengte die de trein aflegd, bedraagd ongeveer 800 meter. Tegen een kleine vergoeding kan er met de trein meegereden worden. De Genzelbahn rijdt alleen op zon- en feestdagen.

De fotoalbums van de spoorbanen op Nienoord bereikt u, door op deze knop te drukken.



kasteel Nienoord, 2 aug 2009bewoner landgoed Nienoord, 2 aug 2009

Tot slot

Heeft u na het lezen van dit verslag behoefte gekregen om zelf een keertje naar dit familiepark te bezoeken. Of wilt u meer informatie over het familiepark, zoals het landgoed, zwembad of enorme kinderboerderij op en om het familiepark. Kijk dan even op de website van familiepark Nienoord. Hierop zijn ook de actuele openingstijden te vinden.(in wintermaanden is het park gesloten)

Dit verslag is gemaakt in 2009. Vanaf het seizoen in 2010 zijn de blokhutten niet meer te huur, deze zijn verplaatst naar een camping in Leek.

zonsondergang 4 aug 2009

calvin en wilco op traptreinenCalvin, Giovanni en ma voor 'bungalow' en maar spelen... jonge dieren en mensen glijbanen




Einde pagina

Naar begin van deze pagina



© 2009 www.n-spoor.com