N-spoor.com | ||
|
Fotoalbum stations, letter H, station Hollandsche Rading t/m Hoorn
![]()
Stations in Nederland
Letter H, station
Hollandsche Rading,
Holten,
Hoogeveen,
Hoogezand-Sappemeer en
Hoorn.
![]() Hollandsche Rading (Hor.)Station Hollandsche Rading bestaat sinds 1885.
Er kan beter gesproken worden van halte Hollandsche Rading. Tussen Hilversum Sportpark en net boven Utrecht bevinden zich unieke bovenleidingsmasten, voor meerdere foto's van dit type bovenleiding kan u ook kijken in het fotoalbum van station Hilversum Sportpark. Tip: Voor meer informatie over station Hollandsche Rading, kijk op Stationhollandscherading.nl
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Holten (Hon.)Station Holten is geopend op 1 september 1888. Holten ligt aan de spoorlijn tussen Deventer en Almelo. Deze spoorlijn is aangelegd door de KNLS. (Koninglijke Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij.) Het stationsgebouw van Holten is van het standaardtype KNLS 2e klas. Ontwerper van dit gebouw is ir. K.H. van Brederode, die ook tal van stationsgebouwen voor de Staatsspoorwegen ontworpen heeft.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hoogeveen (Hgv.)Station Hoogeveen is geopend op 1 mei 1870. (Spoorlijn 163 volgens boek Spoorwegstation in Nederland.)
Hoogeveen ligt aan de spoorlijn tussen Meppel en Groningen, deze is aangelegd door de Staatsspoorwegen (SS).
De gemeente was blij met vernieuwing, maar stelde het wel erg op prijs dat de silhouetten van het oude gebouw terug zouden komen in het nieuwe gebouw.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hoogezand-Sappemeer (Hgz.)Station Hoogezand-Sappemeer bevindt zich sinds 1868 aan de spoorlijn Harlingen-Nieuweschans.
De spoorlijn alsmede het oude stationsgebouw zijn aangelegd en gebouwd door de Staatsspoorwegen. (Spoorlijn 162 volgens boek Spoorwegstations in Nederland.)
In 1989 werd het gebouwtje getoond in het onderstaande fotoalbum geopend.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Hoorn (Hn.)De bouw van station Hoorn startte in 1882. In 1884 kwam de spoorlijn Zaandam-Hoorn gereed, en werd de spoorlijn samen met het stationsgebouw in gebruik genomen. De reiziger kon vanaf 1898 gevarieerder reizen, de spoorverbinding Alkmaar-Hoorn werd toen geopend. Vanaf een spoorbrug naast het stationsgebouw, kan men de sporen oversteken en overstappen op de stoomtram die vanaf tramstation Hoorn naar Medemblik rijdt.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() ![]()
|